Dodge Challenger Forum banner

Bougieregeling op nieuwe 6.4L motor

44K views 29 replies 18 participants last post by  A Guy  
#1 ·
Ik heb dit op een paar forums voor fabrikanten van superchargers gezien en ik vroeg me af wat jullie hiervan vonden. Ze raden aan om de opening van alle bougies in elke nieuwe fabrieksmotor te controleren. Hun ervaring leert dat ongeveer een derde van alle "nieuwe" motoren bougiespelingen heeft die niet op de fabrieksspecificaties zijn afgesteld.

Wat is de juiste opening voor de 6.4L motor en heeft iemand daar ooit zijn eigen bougies gecontroleerd ruim voordat ze aan hun eerste fabrieksschema toe waren voor vervanging? Ik heb een Scat Pack Shaker die binnenkort wordt afgeleverd en ik overweeg om de monteur van de dealer te vragen om alle bougies eruit te halen en voor mij te controleren.

Onnodig of verstandig gezien de waarde van dit voertuig en de wens om het efficiënt en sterk te laten draaien, direct uit de doos en hopelijk voor vele probleemloze jaren?

#2 ·
Mijn mening is dat er twee dingen zullen gebeuren als je dit aan je dealer noemt. Ze zullen het ofwel ronduit weigeren te doen en zeggen dat het absoluut onnodig is, of ten tweede zullen ze zeggen dat we het hebben gecontroleerd en dat alle bougies in orde waren, maar ze hebben de bougies eigenlijk nooit aangeraakt. Ze zullen de tijd van de technici niet op de klok investeren als niemand voor zijn tijd betaalt. Dealers willen geen dingen repareren die echt reden tot bezorgdheid zijn, dus denk er eens over na, geloof je ECHT dat dit gedaan zou worden? Als je bereid bent ervoor te betalen, dan zullen ze het doen. Tenzij je daadwerkelijk toekijkt, zul je ook nooit weten of ze het werk daadwerkelijk hebben gedaan.

#9 ·
Mijn mening is dat er twee dingen zullen gebeuren als je dit aan je dealer vermeldt. Ze zullen het ofwel ronduit weigeren te doen en zeggen dat het absoluut onnodig is, of ten tweede zullen ze zeggen dat we het hebben gecontroleerd en dat alle bougies in orde waren, maar ze hebben de bougies eigenlijk nooit aangeraakt. Ze zullen de tijd van de technici niet investeren als niemand voor zijn tijd betaalt. Dealers willen geen dingen repareren die echt reden tot bezorgdheid zijn, dus denk erover na, geloof je ECHT dat dit gedaan zou worden? Als je er bereid bent voor te betalen, dan zullen ze het doen. Tenzij je daadwerkelijk toekijkt, zul je nooit weten of ze het werk daadwerkelijk hebben gedaan.
Ik heb net een nieuwe Dodge Charger scat pack (6.4 L hemi) gekocht en de minste van mijn zorgen was de bougiespeling. Als je je daar zorgen over maakt, waarom controleer je dan niet of de transmissie correct is ingesteld om te schakelen? Of beter, controleer dat wielmoerkoppel, het is misschien geen 100 ft lb. Ik zal echter de bougies vervangen, alle 16, bij ongeveer 35.000 mijl. Dit is voor het geval ze vergelijkbaar zijn met de Ford 4.6L-motor. Als ik de dealer het laat doen, verwacht ik 16 gebruikte bougies terug te krijgen. Ik heb 6 voertuigen plus een Kenworth om te laten draaien en als ik me zorgen maak over elk klein ding, is dat alles wat ik zou doen!

#6 ·
Ik denk dat ik E3-stekkers zou plaatsen om te zien of de dingen meer vermogen geven. Ik hoop dat iemand met de kloof komt om je vraag te beantwoorden.
Ze omhullen de vonkkern. Ze bieden geen extra vonkoppervlak. Vonken springen naar de dichtstbijzijnde elektrode, dus het heeft er theoretisch meer dan één die langer meegaat... allemaal met meer matige prestaties van de bougie. Als motorbouwer, als dit een gemakkelijke winst was... zouden ze worden gebruikt door bouwers en OEM-fabrikanten.:thumbsup:

#4 · (Edited)
Ik heb dit op een paar forums voor fabrikanten van superchargers gezien en ik vroeg me af wat jullie hiervan vonden. Ze raden aan om de opening van alle bougies in elke nieuwe fabrieksengine te controleren. Hun ervaring leert dat ongeveer een derde van alle "nieuwe" motoren bougiespleten heeft die niet aan de fabrieksspecificaties voldoen.

Wat is de juiste opening voor de 6.4L-motor en heeft iemand daar ooit zijn eigen bougies gecontroleerd, ruim voordat ze aan hun eerste fabrieksschemavervanging toe waren? Ik heb een Scat Pack Shaker die binnenkort wordt afgeleverd en ik overweeg om de monteur van de dealer te vragen om alle bougies eruit te halen en voor mij te controleren.

Onnodig of verstandig gezien de waarde van dit voertuig en de wens om het vanaf het begin efficiënt en sterk te laten draaien en hopelijk nog vele probleemloze jaren?
Ik zou liever spelden in mijn scrotum steken dan een dealer monteur aan mijn gloednieuwe auto laten werken. Wanneer de monteur de bougies controleert (uiteraard op uw kosten, aangezien het in hun ogen waarschijnlijk een onnodige procedure is) en zijn gesp een kras op uw spatbord achterlaat door in de motorruimte te leunen, of u zijn vette vingerafdrukken overal op uw motor, stuurwiel, leer, enz. vindt, zult u uzelf vervloeken omdat u deze doos van Pandora hebt geopend.

Mijn advies - vergeet het helemaal, of als u er echt op staat om de bougies te laten controleren, zoek dan een kwaliteitsvolle lokale speedshop of een plek die aan exotische auto's werkt om het werk te doen. Je vraagt er praktisch om dat een dealer-aap ermee rommelt.

- Rob

#7 ·
Ik heb dit op een paar forums voor fabrikanten van superchargers gezien en ik vroeg me af wat jullie hiervan vonden. Ze raden aan om de opening van alle bougies in elke nieuwe fabrieksmotor te controleren. Hun ervaring leert dat ongeveer een derde van alle "nieuwe" motoren bougies heeft waarvan de opening niet op de fabrieksspecificaties is ingesteld.

Wat is de juiste opening voor de 6.4L motor en heeft er iemand ooit zijn eigen bougies gecontroleerd ruim voordat ze aan hun eerste fabrieksschema vervanging toe waren? Ik heb een Scat Pack Shaker die binnenkort wordt afgeleverd en ik overweeg om de monteur van de dealer te vragen om alle bougies eruit te halen en voor me te controleren.

Onnodig of verstandig gezien de waarde van dit voertuig en de wens om het efficiënt en sterk te laten draaien, direct uit de doos en hopelijk voor vele probleemloze jaren?
Een kleine onjuiste opening zou geen problemen veroorzaken. Ik twijfel er niet aan dat veel auto's bougies hebben die niet perfect zijn afgesteld. Ik ga altijd overboord om ervoor te zorgen dat de opening perfect is, maar de fabriek maakt zich waarschijnlijk geen zorgen of heeft geen tijd om zich deze moeite te getroosten.

Ik zou de auto inrijden en, als het je nog steeds zorgen baart, ze controleren bij ongeveer 15.000 km.

• Like
Reactions: DTru
#8 ·
Dit heb ik uit de Service Manual

voor de 2013 serie

3.6L Champion RER8ZWYCB4 1,10 mm (0,043 in.)

5.7L NGK LZFR5C-11G 1,10 mm (0,043 in.)

6.4L NGK LZTR6AP11EG 1,10 mm (0,043 in.)

ODP

• Like
#10 ·
Je zorgen maken over de bougiegaten is als je zorgen maken over je koplampen. Doet het werk het goed? Ja, dan hoef je je er geen zorgen over te maken. Hetzelfde geldt voor de bougies. Werkt het goed? Rijd er dan gewoon mee. Ik heb eind jaren 70 een aantal gat-experimenten gedaan en een grotere opening dan de standaardopening op mijn '77 360 leverde iets meer vermogen op, zo'n 1,5 pk. Niet de moeite waard om ze eruit te halen en opnieuw af te stellen. Mijn 2003 Ram had 60.000 mijl op de originele bougies en ik garandeer dat de openingen alle kanten op gingen.

#12 ·
Ik heb dit op een paar forums voor fabrikanten van superchargers gezien en ik vroeg me af wat jullie hiervan vonden. Ze raden aan om de afstand van alle bougies in elke nieuwe fabrieksmotor te controleren. Hun ervaring leert dat ongeveer een derde van alle "nieuwe" motoren bougiespelingen heeft die niet op de fabrieksspecificaties zijn afgesteld.

Wat is de juiste afstand voor de 6.4L motor en heeft iemand daar al zijn eigen bougies gecontroleerd ruim voordat ze aan hun eerste fabrieksschema vervanging toe waren? Ik heb een Scat Pack Shaker die bijna wordt afgeleverd en ik overweeg om de monteur van de dealer te vragen om alle bougies eruit te halen en voor me te controleren.

Ik ga tegen de norm in en zeg dat je ze zelf moet controleren.

Elke persoon die ik heb gezien en die de afstand van hun in de fabriek geĂŻnstalleerde bougies heeft gecontroleerd, heeft gemeld dat de afstand niet klopte.

Ik had wat problemen met koud starten en stationair draaien op mijn RT, dus besloot ik de bougies te vervangen bij 20k in plaats van 30k en jawel, ze waren allemaal niet goed. Sommige waren te groot, sommige waren te klein.

Ik heb ze allemaal zelf afgesteld en opnieuw geĂŻnstalleerd en merkte meteen dat het de gasrespons verminderde en mijn problemen met koud starten en stationair draaien oploste.

Ik zou de dealer niet vragen om ze te controleren, want ik geloof dat zelfs de 6.4 de crush washers gebruikt, dus als je ze verwijdert, moet je ze vervangen.

Gaat het iets schaden? Nee. Maar mensen op dit forum geven $300 uit aan een inlaat die echt niets doet, dus ik begrijp niet echt waarom ze gewoon zouden lachen of iemand een moeilijke tijd zouden geven omdat ze willen zorgen dat hun auto goed loopt.

Oh, en elke persoon die het koppel op hun inlaatspruitstukbouten heeft gecontroleerd, heeft gemeld dat ze ook niet binnen de specificaties vallen. Ik heb de mijne gecontroleerd en vastgedraaid en hij liep meteen soepeler en hielp met de problemen bij het koud starten, maar het elimineerde het niet.

#15 ·
Er zijn belangrijkere dingen in het leven om je zorgen over te maken. De bobines hebben genoeg vermogen om vonken te leveren aan bougies met een te grote opening. Ik heb in mijn leven duizenden bougies vervangen (was vroeger een techneut). Voorgegapte bougies zitten meestal heel dicht bij elkaar en ik heb NOG NOOIT gezien dat de bougiespeling problemen veroorzaakt, tenzij ze dichtgeslagen waren. Ga met de auto rijden en veel plezier

#17 ·
Elke keer als iemand anders aan een van mijn voertuigen werkt, krijg ik het terug met iets verkeerds. Een deuk, kras of wat dan ook. Ik zou absoluut niet willen dat iemand onnodig over mijn kwartpanelen leunt.
Als ik echt dacht dat het een probleem was, zou ik het zelf doen.
Maar ik denk niet dat er een reden is.

#19 ·
Ik heb zojuist de opening van alle 16 bougies van mijn scat pack getrokken en gecontroleerd. Ze zaten allemaal binnen 0,002" van 0,041. De meeste zaten dicht bij 0,043 als afwijking. :thumbsup:

#20 ·
Ik heb zojuist de opening van al mijn 16 scat pack bougies getrokken en gecontroleerd. Ze zaten allemaal binnen 0,002" van 0,041. De meeste zaten dicht bij 0,043 als afwijking. :thumbsup:
Dat is geweldig, het is de eerste keer dat ik hoor dat de fabrieksopeningen dicht bij de specificaties liggen.

Heb je ze opnieuw geĂŻnstalleerd? Gebruiken ze de crush washer zoals de RT?

#26 · (Edited)
Even een opmerking: als je een van die kleine, verchroomde, zilveren dollar-gapscheckers gebruikt, controleer dan de aangegeven spleetgrootte met een ander instrument, zoals een schuifmaat. Ik heb ontdekt dat de mijne op sommige punten ver afweek (+.005).
Ik probeer hem niet eens te gebruiken, maar mijn oude draadchecker is niet groot genoeg voor sommige toepassingen.

• Like
#28 ·
Koppel is 13 ft/lbs ter info.

#30 ·