Dodge Challenger Forum banner

Het ECHTE verschil tussen de 6.4L en 5.7L

52K views 20 replies 16 participants last post by  Byron  
#1 ·
Hallo! Ik heb onlangs een 2020 Dodge Challenger R/T gekocht. Ik ben 19, dus dat is de hoogste uitrustingsoptie die ik me kon veroorloven. Ik weet natuurlijk dat de 6.4L V8 beter is dan de 5.7L die ik heb gekocht. De 6.4L heeft uiteraard betere pk- en koppelcijfers, maar wat zijn de verschillen in de constructie van de twee motoren? Heeft de 5.7L gietijzeren koppen en de 6.4 aluminium koppen? Wat zijn de nokkenasspecificaties? Compressieverhouding? Ik vraag dit omdat ik uiteindelijk met mijn budget de 5.7L wil gaan upgraden om hopelijk een standaard 6.4L en mogelijk zelfs een 6.4L met een paar eenvoudige mods ver te overtreffen. Ik kan online geen directe vergelijkingen vinden, dus het zou geweldig zijn als iemand me kon helpen!

#3 ·
nokkenas met hogere lift en langere duur
shorty headers met 3" uitlaatsysteem
actief inlaatspruitstuk met korte / lange runner
gesmede krukas
sterkere drijfstangen
oliekoelstralen (koelt de onderkant van de zuigers)
water-oliekoeler
koppen met hogere flow
hogere compressieverhouding

#5 ·
U kunt het beste de nokkenas, inlaat en uitlaat van de 6.4 overzetten op uw 5.7. U zult minder cilinderinhoud, compressie en cilinderkop-luchtstroom hebben, maar u zou redelijk dicht in de buurt moeten komen.

U zou hem kunnen boren om het gebrek aan cilinderinhoud te compenseren, maar ik denk dat het bovenstaande meer dan genoeg zou zijn.

#6 ·
Hoi! Ik heb onlangs een 2020 Dodge Challenger R/T gekocht. Ik ben 19, dus dat is de hoogste afwerkingsoptie die ik me kon veroorloven. Ik weet natuurlijk dat de 6.4L V8 beter is dan de 5.7L die ik heb gekocht. De 6.4L heeft uiteraard betere pk- en koppelcijfers, maar wat zijn de verschillen in de constructie van de twee motoren? Heeft de 5.7L gietijzeren koppen en de 6.4 aluminium koppen? Wat zijn de nokkenasspecificaties? Compressieverhouding? Ik vraag het omdat ik uiteindelijk met mijn budget de 5.7L wil gaan upgraden om hopelijk een standaard 6.4L en mogelijk zelfs een 6.4L met een paar eenvoudige mods ver te overtreffen. Ik kan online geen directe vergelijkingen vinden, dus het zou geweldig zijn als iemand me kon helpen!
Je kunt mijn Showcase hier bekijken om te zien hoe ik het heb gedaan. Mijn 2014 Shaker maakt iets meer pk's dan een Hellcat.

#7 ·
Verkoop uw auto niet te kort, er zijn duizenden die alles zouden geven om te hebben wat u net hebt gekocht. Het grote verschil is dat u slim genoeg bent om te weten wanneer u moet stoppen, veel eigenaren stikken in hun schulden en creditcardschulden bij het kopen van mods. Volg de verhalen hier lang genoeg en u ziet degene met het grootste opschepverhaal en veel prestatie-mods die plotseling zegt dat de dingen persoonlijk plotseling anders zijn en het gaat te koop net nadat ze klaar zijn.
Proficiat met uw aankoop, het is een geweldige auto.

#9 ·
Hoi! Ik heb onlangs een 2020 Dodge Challenger R/T gekocht. Ik ben 19, dus dat is de hoogste uitrustingsoptie die ik me kon veroorloven. Ik weet natuurlijk dat de 6.4L V8 beter is dan de 5.7L die ik heb gekocht. De 6.4L heeft uiteraard betere pk- en koppelcijfers, maar wat zijn de verschillen in de constructie van de twee motoren? Heeft de 5.7L gietijzeren koppen en de 6.4 aluminium koppen? Wat zijn de nokkenasspecificaties? Compressieverhouding? Ik vraag het omdat ik uiteindelijk met mijn budget de 5.7L wil gaan upgraden om hopelijk een standaard 6.4L en mogelijk zelfs een 6.4L met een paar eenvoudige mods ver te overtreffen. Ik kan online geen directe vergelijkingen vinden, dus het zou geweldig zijn als iemand me kon helpen!
Na het herlezen van de originele post, negeer mijn bovenstaande opmerking. Als je de 6.4 wilt overtreffen, ga dan direct naar boost. Als je dat wilt pushen, doe dan ook een gesmede shortblock en geporteerde koppen, zodat je nog meer boost kunt draaien.

Ik heb me geconcentreerd op het concurreren met de 6.4, niet op het overtreffen ervan. Ik denk dat een 6.4 inlaat, aftermarket nokkenas en long tube headers je gelijk zullen trekken met of misschien iets voorbij een 6.4, maar het klinkt alsof dat niet genoeg zou zijn.

Wat betreft wat er anders is tussen de twee, er zijn er veel. De 6.4 en 5.7 zijn in de meeste opzichten vergelijkbaar, sommige materialen voor blok en koppen en dergelijke, maar de 6.4 heeft een grotere boring, dus hij kan grotere kleppen in de koppen gebruiken, plus de nokkenas heeft meer lift en duur, wat allemaal resulteert in een veel meer vermogen producerende luchtstroom. Combineer dat met een vleugje meer compressie, meer slag en betere inlaat en uitlaat en je hebt een motor die is gebouwd voor meer vermogen. De 6.4 is ontworpen om vermogen te leveren, de 5.7 is ontworpen om in meerdere toepassingen te werken. Niets tegen de 5.7, ik hield van de mijne. Ik denk alleen dat de motor 75 pk minder heeft dan hij zou kunnen hebben als Dodge er een performance motor van had gemaakt in plaats van een "all around" motor.

#10 ·
Besteed uw geld aan een geavanceerde rijschool. U zult het leuker vinden om te leren hoe u met uw toch al zeer capabele auto veel meer kunt rijden dan alleen maar wat spullen erop schroeven voor een paar pk extra. Toen ik Suzuki-dealer was, verkochten we GSXR's aan jongens die na een maand terugkwamen en beweerden dat hun motorfiets niet snel genoeg was. Eén ronde op een circuit met een capabele rijder bewees hen dat zij niet snel genoeg waren, lol.

#12 ·
Hoi! Ik heb onlangs een 2020 Dodge Challenger R/T gekocht. Ik ben 19, dus dat is de hoogste afwerkingsoptie die ik me kon veroorloven. Ik weet natuurlijk dat de 6.4L V8 beter is dan de 5.7L die ik heb gekocht. De 6.4L heeft uiteraard betere pk- en koppelcijfers, maar wat zijn de verschillen in de constructie van de twee motoren? Heeft de 5.7L gietijzeren koppen en de 6.4 aluminium koppen? Wat zijn de nokkenasspecificaties? Compressieverhouding? Ik vraag het omdat ik uiteindelijk met mijn budget de 5.7L wil gaan upgraden om hopelijk een standaard 6.4L en mogelijk zelfs een 6.4L met een paar basismods ver te overtreffen. Ik kan online geen directe vergelijkingen vinden, dus het zou geweldig zijn als iemand me kon helpen!
(Disclaimer: hieronder staat alleen mijn mening. Eens of oneens naar believen)

Klinkt alsof je spijt hebt van je aankoop. Dat zou je niet moeten hebben. Challenger R/T met 5.7L HEMI is een geweldige auto zoals hij is.

Mijn eerste advies is om er een tijdje mee te rijden, misschien vind je dat hij genoeg vermogen heeft. Zelfs als je hem sneller kunt maken dan een Scat Pack, zullen er ALTIJD snellere auto's zijn. Nadat je een SP hebt verslagen, wil je sneller zijn dan een HC.

Als je niet het geld had om een SP (Scat Pack) te kopen, is de harde realiteit dat je waarschijnlijk niet het geld zult hebben om je auto zo snel te maken als een SP. De goedkoopste manier om vermogen toe te voegen is Super Charger (of NOS). Als je er niet mee racet, is het waarschijnlijk de tijd en het geld niet waard, en op een bepaald vermogensniveau moet je ook de achterkant gaan verstevigen, dus we hebben het niet alleen over motormods. Als je niet racet en het gewoon voor de lol en spanning doet, is dat helemaal oké in mijn ogen.

Als je wilt modden, laat je dan door niemand ontmoedigen. Mod weg. Ik vind modden leuk, ik word er zelf in meegesleurd. Maar tenzij je een monteur bent of het zelf kunt doen, is het niet goedkoop om een MOPAR te modden.

Als je wilt modden, raad ik je aan om de SP niet als maatstaf te gebruiken. Probeer niet de specificaties van de 6.4L te evenaren. Probeer gewoon zoveel mogelijk vermogen uit de 5.7 te persen als je portemonnee toelaat. Er zijn een paar verdomd snelle gemodificeerde RT's. Mijn aanbeveling is om hem te voorzien van een SC als je een budget hebt. Ik begrijp echter volledig dat je een N/A-auto wilt. Ik geef er zelf de voorkeur aan boven FI. (Ik heb SC- en TC-auto's gehad en heb ze, ik geef veel meer de voorkeur aan N/A).

Je eerste mod (IMO) moeten betere banden zijn (soms betekent dat ook nieuwe wielen). ALLE HEMI-auto's hebben last van een gebrek aan tractie bij de lancering. Ik heb de wielen geĂĽpgraded en 315's achterop gezet (ik heb trouwens een SP). Dag en nacht verschil. Ik reed 4,8 seconden 0-60 met standaard wielen. Nu is mijn gemiddelde 4,3 seconden met een 4,2 als mijn beste. Lijkt misschien niet veel op papier, maar het is een paar autolengtes @ 60 mph. Ik moest er wel $3.000 voor uitgeven. (Nieuwe wielen nodig voor de bredere achterbanden).

Misschien niet het antwoord waar je naar op zoek was, maar een paar dingen om over na te denken.

Oh, en alle zeurpieten die erop staan dat de 6.4L- en 5.7L-motoren bolt-ons niet goed verdragen,... Nou, ze hebben ongelijk gekregen. De sleutel is dat je een tune nodig hebt om de mods volledig te benutten.

#13 ·
Ik ga het zeggen. Je hebt de verkeerde auto gekocht. Het gaat duizenden kosten om een 6.4 te verslaan en je maakt je garantie volledig ongeldig.

Een ander punt is dat al deze mods geen waarde toevoegen aan je auto en je wederverkoopwaarde zelfs schaden.

Je hebt een 5.7 gekocht omdat dat alles was wat je kon betalen, dus leef ermee en geniet ervan zoals het is. Je zult boven de prijs van een basis Scat Pack zitten voordat je je auto aanpast om er een te verslaan.

#14 ·
Ik ga het zeggen. Je hebt de verkeerde auto gekocht. Het gaat duizenden kosten om een 6.4 te verslaan en je verliest volledig je garantie.

Een ander punt is dat al deze mods geen waarde toevoegen aan je auto en je wederverkoopwaarde zelfs schaden.

Je hebt een 5.7 gekocht omdat dat alles was wat je je kon veroorloven, dus leef ermee en geniet ervan zoals het is. Je zult boven de prijs van een basis Scat Pack zitten voordat je je auto aanpast om er een te verslaan.
Ik moet het hier wel mee eens zijn. Echt moeilijk om een R/T te upgraden voor het prijsverschil tussen dat en een SP. En als je de wederverkoopwaarde meerekent, is het minder logisch.

Tegelijkertijd, als je niet van plan bent om hem ooit te verkopen, schaden mods je alleen als je je zorgen maakt over de garantie of als ze de rijeigenschappen aantasten.

Ik denk dat als je je eigen werk kunt doen, dingen als een 6.4 nokkenas, inlaat en uitlaat de auto wakker kunnen maken en veel minder kosten dan een upgrade naar een SP. Maar het brengt je alleen in de buurt van SP-prestaties en vereist nog steeds een behoorlijke hoeveelheid geld als je de SP-remmen, -wielen, -stoelen en dergelijke wilt. Als je het goed koopt, zoals een R/T met STP, krijg je het grootste deel van de SP-vering, en latere modelauto's konden zelfs worden gekocht met de 4-zuiger Brembo's, waardoor ze fatsoenlijk voer zijn voor een goedkopere build.

Mijn plan was om de volledige 6.4-onderdelenwissel op mijn 5.7 te doen en een complete BR9-remupgrade uit te voeren. Ik had besloten mijn auto niet te verkopen en het kon me niet schelen of hij zo snel was als een SP, omdat ik hem leuk genoeg vond dat het er niet toe deed. Maar het leven heeft een manier om je mening over dingen te veranderen en met wat onzekerheid op het werk en een grote interesse in gebruikte Challengers, was het logisch om de schulden te verminderen en ervoor te zorgen dat ik stabiel was als het fout zou gaan. Veel beter om nu te verkopen en te wensen dat ik het niet had gedaan dan te wensen dat ik het wel had gedaan en in november te moeten worstelen om erachter te komen hoe ik de eindjes aan elkaar kon knopen.

#15 ·
Er is geen universele juiste of verkeerde auto. Iedereen heeft zijn eigen prioriteiten en einddoelen. Ik heb liever een geblazen, getunede scat shaker dan een hellcat. Uiteindelijk misschien wel, omdat ik van modden houd en van de shaker. Zo niet, dan ben ik er erg blij mee zoals hij is. Het gaat niet altijd om de absolute meeste pk's voor het minste geld, of wat het meest logisch is, of het behouden van de wederverkoopwaarde. Waarom zou ik deze auto kopen en me vooral zorgen maken over hoeveel ik hem over vijf jaar kan verkopen? Het was vanaf het begin geen slimme investering, dus waarom zou ik dat proberen te compenseren door hem voor de volgende koper in perfecte staat te houden? De v6 zou de enige 'slimme' financiële beslissing ooit zijn als dat echt je zorg is. Maakt geen zin. Zou deze combinatie meer vermogen hebben dan een hellcat? Misschien. Zal hij minder betrouwbaar zijn? Ja. Het is nu geen dagelijkse auto waarop ik voor mijn inkomen vertrouw, dus zeker niet tegen de tijd dat ik mogelijk begin te modden.

De moraal van het verhaal is dat iedereen zijn eigen situatie in de aankoopbeslissingen van anderen wil stoppen en dan beweert dat ze de verkeerde hebben gekocht. Hij heeft een weloverwogen beslissing genomen; koop wat hij zich nu kan veroorloven, mod later. OF, spaar nog een paar jaar en heb geen challenger om in te rijden. Kies er een en leef ermee 🤷‍♂️.

#16 ·
Waarom zou ik deze auto kopen en me vooral zorgen maken over hoeveel ik hem over vijf jaar kan verkopen? Het was geen slimme investering vanaf het begin, dus waarom zou ik dat proberen te compenseren door hem de komende man in perfecte staat te houden? De v6 zou de enige 'slimme' financiële beslissing zijn als dat echt je zorg is. Maakt geen zin.
Ik ben het er niet mee oneens, maar ik zal zeggen dat het in mijn geval fijn was om mijn auto te kunnen verkopen voor slechts iets minder dan ik hem had gekocht, zelfs met 3 jaar ouder en met 25.000+ meer kilometers. En ik kreeg er veel meer voor dan ik had verwacht. Toegegeven, het is een vreemde tijd die me er zelfs toe heeft aangezet om het te overwegen.

En ik heb hem niet netjes gehouden voor de volgende man, maar voor mezelf en ik heb hem niet gekocht met plannen om de wederverkoop te maximaliseren, maar ik ben blij dat ik heb gekregen wat ik ervoor heb gekregen.

Dus hoewel ik denk dat het een fout is om je te veel te concentreren op de wederverkoopwaarde, kan het een belangrijk punt zijn, zoals voor iemand die een R/T heeft gekocht en later wil overstappen op een SP. ;)

#17 ·
Ik heb gelezen dat het veiliger/gemakkelijker is om een standaard 5.7 op te voeren dan een standaard 6.4. Dat de bovenste zuigerveer op de 6.4 erg dicht bij de bovenkant van de zuiger zit en te veel boost de bovenste veergroef/bovenrand van de zuiger zal breken.

#18 ·
Hier is een tip:
SPP 66050 Camber kit (één doos per kant).

Camber mod. Kijk van achteren naar je achterbanden. De achterbanden kunnen aan de bovenkant naar binnen leunen (-3 camber op de mijne). Deze kit zette mijn camber op 0 (achterbanden staan recht omhoog), wat uiteindelijk 100% contact van het loopvlak betekent.

Sommigen zullen beweren dat het de handling in de bochten wegneemt, maar ik heb het niet gemerkt.

Wat ik wel weet is dat het mijn natte dagelijkse rijvaardigheid en slijtage van het loopvlak heeft verbeterd. Doe het onderzoek en neem op basis daarvan je eigen beslissingen.

#21 ·
Hier is een tip:
SPP 66050 Camber kit (één doos per kant).

Camber mod. Kijk naar je achterbanden van achter de auto. De achterbanden kunnen aan de bovenkant naar binnen leunen (-3 camber op de mijne). Deze kit zette mijn camber op 0 (achterbanden staan rechtop), wat uiteindelijk 100% contact van het loopvlak betekent.

Sommigen zullen beweren dat het de handling in de bochten wegneemt, maar ik heb het niet gemerkt.

Wat ik wel weet, is dat het mijn dagelijkse rijgedrag in de regen en de slijtage van de banden heeft verbeterd. Doe onderzoek en neem op basis daarvan je eigen beslissingen.
Wat heb je gebruikt om de standaard bussen eruit te persen?

#19 ·
Hoi! Ik heb onlangs een 2020 Dodge Challenger R/T gekocht. Ik ben 19, dus dat is de hoogste uitrustingsoptie die ik me kon veroorloven. Ik weet natuurlijk dat de 6.4L V8 beter is dan de 5.7L die ik heb gekocht. De 6.4L heeft uiteraard betere pk- en koppelwaarden, maar wat zijn de verschillen in de constructie van de twee motoren? Heeft de 5.7L gietijzeren koppen en de 6.4 aluminium koppen? Wat zijn de nokkenasspecificaties? Compressieverhouding? Ik vraag dit omdat ik uiteindelijk met mijn budget de 5.7L wil gaan upgraden om hopelijk een standaard 6.4L en mogelijk zelfs een 6.4L met een paar eenvoudige mods ver te overtreffen. Ik kan online geen directe vergelijkingen vinden, dus het zou geweldig zijn als iemand me kon helpen!
Aluminium koppen, een vrij milde nokkenas (ken de werkelijke specificaties niet) en ik geloof een 9:1 CR. Als je een paar 392's naar Gapplebee's wilt brengen, kun je het beste een Edelbrock E-Force supercharger monteren. De zuigers van de 5.7 kunnen de boost veiliger aan dan die van de 392's vanwege de ringplaatsing en het is een stuk kosteneffectiever dan de NA-route. Als je NA zou gaan, zou je een stroker-build en een agressieve nokkenas nodig hebben, plus headers, om 392's te verslaan.

Mijn aanbeveling is dus dat je een Hellcat-luchtfilterbox, een paar SRT shorty-headers van een 392 en de Edelbrock (of misschien zelfs een Magnuson) supercharger-kit en een echt solide 93-octaantuning krijgt. Plus een paar bredere velgen en banden. En als je echt wilt uitpakken, hebben veel mensen succes met het inbouwen van 6.2 Hellcat-nokkenassen in hun supercharged 5.7's. Verwijder je MDS-hardware en vervang de lifters door Johnson-lifters of Hellcat-lifters als je de nokkenas gaat vervangen. Het zou ook geen kwaad kunnen om een paar Stankhe-trekstangen en -kragen te monteren voor de kleptrein-stabiliteit bij hoge toerentallen.

#20 ·
Ik ben het met de anderen eens. Waarom heb je een 5.7 gekocht als je wilt dat hij als een 6.4 rijdt? Oh ja, je bent 19. Dus geniet van de auto die je hebt gekocht en laat hem, afgezien van cosmetische aanpassingen, met rust en spaar je geld. Stap over twee jaar over op een Scat Pack of waar je dan ook in geĂŻnteresseerd bent. Mods en geld gooien naar een gloednieuwe 5.7 en je garantie en wederverkoopwaarde in gevaar brengen, zou de slechtst mogelijke zet zijn die je kunt doen.